TELEWIZJA CYFROWA A
|
*
Poradnik Klienta FAQ - Słownik pojęć i najczęściej zadawane pytania Na podstawie naszych doświadczeń i stale powtarzających się pytań uruchamiamy ten dział, aby ułatwić Państwu zapoznanie się z możliwościami, które otwierają przed nami cyfrowe technologie. Znajdą tu Państwo przystępne wyjaśnienie podstawowych pojęć, znajomość których pozwola na podjęcie świadomej decyzji dotyczącej wyboru sprzętu i usług, naszą ambicją jest bowiem zaoferowanie takich rozwiązań, które spełnią wszelkie Państwa oczekiwania. Zapraszamy...
|
Co
to jest Telewizja cyfrowa - jest to metoda transmisji sygnału
telewizyjnego w postaci sygnału cyfrowego do Państwa odbiorników,
np. telewizorów i dekoderów satelitarnych. Dzięki cyfrowej kompresji
obrazu i dźwięku (w systemie MPEG-2 oraz MPEG-4) umożliwia przesłanie
od 4- do 16-krotnie więcej programów telewizyjnych, niż w przypadku
telewizji analogowej przy wykorzystaniu podobnego pasma. Dodatkowo
transmisja cyfrowa umożliwiła łatwe dodanie szeregu usług dodatkowych,
takich jak:
Co to jest HDTV (ang. High Definition TV) - telewizja wysokiej rozdzielczości. Jest ogólnym określeniem sygnału telewizyjnego o rozdzielczości większej niż standardowa (czyli PAL, SECAM lub NTSC). Skrót HDTV oznacza telewizję lub sygnał wysokiej rozdzielczości (High Definition TV). Standard HDTV zaczął zdobywać uznanie od początku pojawienia się na światowych rynkach, czyli od lat 90-tych XX wieku. Ten nowy typ telewizji z roku na rok zyskuje nowych zwolenników,ponieważ telewizja HD przewyższa znacznie telewizje analogową pod względem jakości. HDTV w porównaniu do tradycyjnego analogowego systemu odznacza się wieloma zaletami, a m.in.:
- lepszym, wielokrotnie wyraźniejszym sygnałem bez efektu szumu
i innych zakłóceń,
Co to jest Rozdzielczości HDTV
lub
*literka i (interlaced) - obraz z przeplotem składa
się z linii (na zmianę wyświetlane są linie parzyste i nieparzyste),
po symbolu i czasami podawana jest ilość pól (ang. fields, półobrazów)
na sekundę, np. 1080i60. Niektórzy zamiast tego podają ilość pełnych
wyświetlanych w ciągu sekundy obrazów, która jest o połowę niższa
(powyższy przykład byłby opisany 1080i30).
W metodzie p ( progressive ) bez przeplotu wyświetlane są kolejne pełne klatki obrazu zawierające wszystkie linie. Na obrazku poniżej ( na lewo - Klatka 1 ) wyświetlane są wszystkie linie. Na prawym obrazku kolejna klatka ( Klatka 2 ) gdzie również są wyświetlone wszystkie linie. Częstotliwość wyświetlania to 60 klatek na sekundę ( w tym przykładzie standard wykorzystywany w USA )
W metodzie i ( interlaced ) z przeplotem naprzemiennie wyświetlane są pola zawierające wyłącznie parzyste ( prawy obrazek ) i wyłącznie nieparzyste ( lewy obrazek ) linie obrazu i dopiero te dwa złożone pola tworzą kompletną klatkę obrazu. Podobnie jak wyżej częstotliwość wyświetlania to 60 klatek na sekundę ( w tym przykładzie standard wykorzystywany w USA ). Ten mniej intuicyjny system jest stosowany, ponieważ pozwala na podniesienie rozdzielczości lub zwiększenie płynności ruchu przy tym samym zużytym paśmie/tej samej ilości przesyłanych danych. Odbywa się to jednak pewnym kosztem:
*Stopklatka
ma dwukrotnie mniejszą rozdzielczość pionową lub do jej wyświetlenia
konieczne jest usunięcie przeplotu.
Powód ?
albo
przez jego odbiorcę.
HD ready
Producenci
sprzętu audio-wideo wprowadzili także oznaczenie HD ready,
które określa zgodność danego sprzętu ze standardem HDTV. Nie oznacza
to jednak, że dany sprzęt zagwarantuje nam wykorzystanie pełni możliwości
odbieranego sygnału. Zazwyczaj oznaczenie to sugeruje jedynie podwyższoną
rozdzielczość. Teoretycznie pełną zgodność posiadają
urządzenia oznaczone Full HD. Dobra wiadomość dla posiadaczy HD READY Ciekawostką jest, że wiele telewizorów Full HD nie za dobrze radzi sobie z wyświetlaniem sygnału 1080i, w którym nadawane są niektóre kanały HD. Jak dowodzą testy przeprowadzone przez fachowe magazyny (m.in. Home Theater), niektóre telewizory, w szczególności te sprzed kilku lat, oferują w tym trybie ilość detali odpowiadającą zaledwi e nieco ponad pięciuset liniom obrazu! Jest to przede wszystkim skutek usunięcia przeplotu (matryce zdolne są do wyświetlania obrazu jedynie w trybie progresywnym) oraz interpolacji.
Otóż na telewizorze HD Ready obraz z gry może wyglądać na ostrzejszy i bardziej szczegółowy niż na odbiorniku Full HD. Jednak w przypadku sygnału o odpowiednich parametrach (np. wydania filmu na Blu-ray nakręconego w prawdziwej rozdzielczości 1080p - ciekawe tylko ile znacie takich filmów ? :-) , i przy odpowiednim skonfigurowaniu TV, na matrycy Full HD obraz z oczywistych względów zawsze będzie lepszy niż na odbiorniku HD Ready. Inna sprawa, że przy mniejszej przekątnej możemy tej różnicy w ogóle nie dostrzec bez wnikliwego przyglądania się ekranowi.
Poniżej celowo powiększony obrazek z prezentacją - różnica jest subtelna i w zasadzie niezauważalna - ale już od około 50 cali w górę, ( to oczywiście zależy od jakości matrycy telewizora) będzie coraz bardziej widoczna ...
Telewizory Full HD teoretycznie powinny oferować lepszą jakość obrazu, niż HD ready. Czy tak rzeczywiście jest? Istnienie tych dwóch standartów telewizji wysokiej rozdzielczości budzi gorące spory. Zasadnicze pytanie brzmi: czy przeciętny człowiek jest w stanie dostrzec z odległości dwóch-trzech metrów różnicę w jakości obrazów nadawanych w rozdzielczości 720p i 1080i? Minimalne wymagania, jakie musi spełnić telewizor HD to możliwość wyświetlania obrazu o rozdzielczości 1280 na 720 pikseli, ekran o proporcjach 16:9, analogowe złącze komponentowe i cyfrowe złącze DVI/HDMI z obsługą kodowania HDCP ( zabezpieczenie przed kopiowaniem obrazu ). Odbiorniki takie są zwykle oznaczane nalepką HD ready i dają możliwość obsługi sygnału 1080i czyli takiej, w jakiej nadaje programy HD większość operatorów telewizji cyfrowych np. kablowych , czy satelitarnych (choć nie są w stanie takiej rozdzielczości pokazać ponieważ matryca wyświetlająca ma mniejszą rozdzielczość). Wyższa rozdzielczość 1920 na 1080 pikseli została stworzona z myślą o dużych ekranach z przekątnymi powyżej 55 cali. Szybko jednak ten standard, znany jako Full HD, trafił też do mniejszych odbiorników. I wtedy zaczął się niekończący do dziś spór ? Czy np. na 42 calowych ekranach odbiorników HD ready i Full HD będzie widać różnicę przy oglądaniu programu HDTV ? Teoretycznie taka różnica powinna być widoczna co najmniej z dwóch powodów . Pierwszy to oczywiście szczegółowość oglądanego obrazu rozumiana jako ilość pikseli wyświetlanych na centymetr kwadratowy ekranu. Druga to konwersja obrazu z rozdzielczości Full HD do HD ready, która wiąże się z ryzykiem straty jakości. Jak jednak jest w praktyce ? Trochę podobnie, jak w przypadku cyfrowej fotografii. Jeśli drukujemy zdjęcie z aparatu fotograficznego w niewielkim formacie, nie ma znaczenia , czy ma ono rozdzielczość 180 czy 300 dpi. Dopiero przy powiększaniu do większego formatu różnica rozdzielczości jest widoczna w postaci dużych pikseli i wychodzi na jaw. Podobnie przy konwersji zdjęcia z dużej do małej rozdzielczości, przy pomocy zaawansowanych programów, straty jakości są w zasadzie niezauważalne. Jednak niektórzy ludzie są w stanie dostrzec różnice już na pierwszy rzut oka. I to nie tylko profesjonaliści zajmujący się grafiką cyfrową a także tacy, którzy nie mieli wcześniej do czynienia z filmami wysokiej rozdzielczości. Podobnie jak słuch muzyczny, wzrok jest indywidualną cechą każdego człowieka i dlatego przy wyborze telewizora trzeba kierować się przede wszystkim własnymi odczuciami. Jeśli widzimy różnicę, bierzmy telewizor Full HD. Jeśli nie, nie warto przepłacać, nawet jeśli sprzedawcy czy eksperci będą chcieli nam za wszelką cenę udowodnić, ze się mylimy.
Sygnał przesyłany w rozdzielczości 1080i60 często (w przypadku filmów niemal zawsze) jest w istocie sygnałem 1080p24 poddanym bezstratnej konwersji. Można więc przeprowadzić na nim odwrotną bezstratną konwersję, by uzyskać sygnał 1080p24 (w odbiornikach tego wymagających często robione jest to automatycznie).
Taki
sygnał nie wykazuje obniżonej rozdzielczości podczas pionowego ruchu
obiektów, nie wykazuje również zwiększonej płynności, zaś przesyłany
jest w standardzie 1080i60 głównie dla zachowania
kompatybilności. Jeszcze prościej, po przyśpieszeniu z 24 do 25
klatek na sekundę, można przekonwertować bezstratnie dowolny sygnał
p25 do formatu i50, rozdzielając
każdą klatkę na dwa pola.
Obecnie odchodzi się od sygnału z przeplotem. Znaczna część sygnałów
przesyłanych z przeplotem jest tak naprawdę sygnałem bez przeplotu
po bezstratnej, odwracalnej konwersji.
I
na koniec - to co potocznie nazywamy MPEG-4,
jest w istocie na wskutek rezultatów badań nad udoskonalaniem formatu
H.263, prowadzonych przez grupę JVT (Joint Video Team), łączącą
zespoły ekspertów z organizacji ISO oraz ITU, nowym formatem
o nazwie H.264/AVC
Pamiętaj również, że jakość obrazu uzyskiwana w poszczególnych formatach zależy od rozdzielczości matrycy konkretnego odbiornika. Jeśli jest ona inna niż rozdzielczość nadawanego obrazu telewizyjnego, to obraz jest przeskalowywany przez odbiornik do jego własnej ( czyli natywnej ) rozdzielczości ekranu. Znakomitą ilustracją rozdzielczości matrycy telewizora jest przedstawienie pojedyńczego obrazka rastrowego ( fotografia tarczy Księżyca ) zapisanego w różnych rozdzielczościach. Samo powiększanie obrazka rastrowego nie jest w stanie zwiększyć ilości dostrzegalnych szczegółów. Pojedyncze piksele będą reprezentowane przez jednobarwne kwadraty lub prostokąty. Każdy z występujących niżej obrazków został przedstawiony dwukrotnie: raz w naturalnej skali wynikającej z wielkości pliku graficznego, a drugi raz po powiększeniu do rozmiaru wspólnego dla wszystkich próbek. 1. Obrazy w skali naturalnej ( wielkość obrazka jest identyczna z wielkością plkiku )
2. Te same obrazy o różnych rozdzielczościach sprowadzone do tego samego rozmiaru prezentacyjnego przez powiększenie (zwróć uwagę na ilość widocznych szczegółów na kolejnych obrazkach ) Poniżej przegląd używanych pasm częstotliwości |
I w tym miejscu trzeba niestety wprowadzić pojęcie skali logarytmicznej, która jest po prostu rodzajem skali pomiarowej, w której mierzona wartość wielkości fizycznej jest przekształcana za pomocą logarytmu. Zysk energetyczny wszystkich anten ( czyli satelitarnych i naziemnych) jest właśnie podawany w tej skali. Dlaczego ? Ponieważ wartości na skali logarytmicznej są zawsze bezwymiarowe, to jest albo podawane w odniesieniu do pewnej jednostki, albo będące logarytmami wielkości niemianowanych. Jednostką, którą używamy jest Decybel , dB logarytmiczna jednostka miary równa 1/10 bela. Decybeli używamy w sytuacji, gdy chcemy porównywać wielkości zmieniające się liniowo w bardzo szerokim zakresie, a interesują nas zmiany względne (np. procentowe). Przykładem takiej sytuacji jest pomiar wielkości, których zmiany ludzkie zmysły rejestrują zgodnie z prawem Webera-Fechnera . Czym zatem praktycznie jest skala logarytmiczna? Jakie właściwości logarytmów czynią ją tak użyteczną ? Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu - Matma zobacz, jakie to proste. Projekt realizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jeżeli dotarłeś aż tutaj - koniecznie obejrzyj poniższy filmik ! Naprawdę warto !
Przeciwieństwem takiej skali jest na przykład znana wszystkim skala Celsjusza, gdzie stopień zdefiniowany był jako jedna setna różnicy temperatur topnienia lodu i wrzenia wody przy ciśnieniu normalnym jednej atmosfery fizycznej. Zero na skali Celsjusza przyporządkowano temperaturze topnienia lodu. 100 stopniom Celsjusza odpowiadała temperatura wrzenia wody w warunkach normalnych. Definicja ta cały czas jest w powszechnym użyciu i naucza się jej w szkołach. Obecnie skala Celsjusza jest zdefiniowana przez Międzynarodowe Biuro Miar i Wag poprzez temperaturę zera bezwzględnego (-273,15 °C) oraz temperaturę punktu potrójnego wody VSMOW (0,01 °C), a zatem stopień Celsjusza to 1/273,16 tego przedziału. Wiesz już, że skala logarytmiczna musi również mieć zdefiniowaną używaną podstawę logarytmu. Zgodnie z właściwościami logarytmu, skala logarytmiczna może być używana jedynie do odwzorowania wielkości dodatnich. Najczęściej używa się logarytmów dziesiętnych oraz logarytmów naturalnych tj. o podstawach równych odpowiednio 10 i e.
Jaki jest związek między dB a realnym zyskiem ( efektywnością anteny )
Bardzo często, przy doborze anteny mamy podstawowy dylemat - którą wybrać?. Patrząc na specyfikację techniczną, widzimy masę różnych oznaczeń: zysk, tłumienność odbicia, promieniowanie wsteczne itp. O ile łatwo się domyśleć, że antena powinna mieć jak największy zysk, o tyle większość osób nie zastanawia się co tak naprawdę oznaczają napisane dB, dBm, dBW itp. Jednostki te są często mylone ze sobą oraz bezmyślnie zawyżane przez producentów, chcących pokazać jaka to ich antena jest dobra. Co oznaczają db, dBm i inne ... W pierwszej kolejności należy wyjaśnić co to dokładnie są te dB oraz co oznacza, że dana antena ma ileś dB ? W obliczeniach propagacyjnych (rozchodzenia się fali nośnej) i przy bilansowaniu mocy w układach transmisyjnych, zazwyczaj nie bierze się pod uwagę bezwzględnych wartości mocy, lecz ich stosunki. Wiemy już, że wygodniej jest wyrażać wielkości względne w skali logarytmicznej niż liniowej. Jednostką stosunku dwóch wartości (np. wartość mocy nadanej oraz mocy odebranej) wielkości fizycznej jest bel [B]. Powszechnie jednak przyjęto 10 razy mniejszą jednostkę zwaną decybelem [dB]. A
co to jest stosunek, w tym przypadku? Jest to odniesienie jednej
wartości do drugiej. Zapisywany jest często w postaci ułamka lub
zwykłego dzielenia. Przykłady: Kiedy mamy trzy
osoby, a cztery kawałki ciasta. Mówimy wtedy, że cztery kawałki
przypadają na trzy osoby i zapisujemy 4:3 (cztery
do trzech). W Decybelach [dB] oznacza się stratę lub też zysk energii w przypadku fali nośnej - zarówno fali w przewodach miedzianych, fali świetlnej w światłowodach a kończąc, na falach radiowych. Decybele mogą przyjmować wartość ujemną - reprezentują wtedy wartość strat, lub też wartość dodatnią - reprezentując wartość wzmocnienia / zysku. Od dawna przyjęło się jednak, iż mówiąc o tłumienności (stratach), mówimy po prostu, że przewód ma tłumienie na poziomie x dB i po prostu nie stosuje się znaku (-) minusa. Czym jest natomiast dBm ? Są to decybele w odniesieniu do jednego miliwata mocy nadawczej, gdzie jeden miliwat (1mW) to 1/1000W. W podobny sposób obliczamy zależność dotyczącą dBW (decybele w odniesieniu do 1W) i innych: To by było na tyle teorii - w praktyce wiadomo - czym więcej dB w wzmocnieniu - tym lepsza antena i lepiej potrafi wyłapać/nadać sygnał. Mimo tego należy dość sceptycznie podchodzić do danych technicznych podawanych przez niektórych producentów. Dlatego zawsze podkreślamy, że najlepiej jest kupować firmowy sprzęt i to sprawdzonych firm, dla wyrobów których były przeprowadzane prawdziwe ( czytaj rzetelne ) testy laboratoryjne. W takim wypadku mamy dokładnie określone wzmocnienie anteny ( porównując deklarowane zyski niektórych anten ze sobą, można dojść do nieprawdziwego wniosku, że 8dB>20dB). Pamiętajmy więc, +3dB, powoduje dwukrotny wzrost czułości ( zysku ) anteny - a to jest bardzo dużo. Dla dociekliwych:
|
Źródło: www.hotspot.info.pl
Codziennie zapraszamy na prezentację w naszym salonie !
Po prostu przyjdź i ...
W przypadku problemów z odbiorem programów satelitarnych lub naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T ( brak niektórych kanałów, zwłaszcza HD, zaników obrazu lub dźwięku itd, zanim wezwiesz Instalatora lub sam zaczniesz sprawdzać poprawność działania instalacji antenowej - sprawdź najpierw czy masz aktualną wersję oprogramowania dekodera, a następnie zawsze dokonaj ponownego przeszukania kanałów satelitarnych i/lub naziemnych !
Zawsze wyrażaj zgodę ( potwierdzenie OK ) jeśli Twój dekoder wyświetli na ekranie zawiadomienie o dostępności nowego oprogramowania ! Wyłącznie najnowsze ( w przypadku Cyfry +, aktualne wg. poniższego wykazu ) wersje oprogramowania Twojego dekodera zapewniają poprawny odbiór wszystkich wykupionych przez Ciebie kanałów satelitarnych !
Poniższy link przeniesie Cię na strony Operatora gdzie znajdziesz najnowsze wersje oprogramowania oraz terminarz aktualizacji !!! Oprogramowanie dekoderów Cyfry +Aktualne wersje oprogramowania dekoderów (aktualizacja z dnia 28-11-2011) W przypadku dekoderów z tzw. wolnej sprzedaży, czyli nie pochodzących z oferty Operatorów ( np. Technisat, Ferguson, Globo Opticum i wszystkich pozostałych ), zawsze i systematycznie sprawdzaj dostępność plików aktualizacji programowych na stronach internetowych Producentów ( adresy znajdziesz w instrukcjach obsługi ).
|
Napisz recenzję produktu który kupiłeś lub opisz swoją instalację. Jeśli nasz Poradnik okazał się przydatny, będziemy bardzo wdzięczni za wpis do Księgi Gości - jeśli nie, to tym bardziej ! Chcemy wiedzieć, co musimy poprawić :-) |
Aby spełnić Państwa oczekiwania współpracujemy z :
( kliknięcie na obrazki poniżej przeniesie Cię na strony firmowe )